Laura beroept zich: Arjan de geschiedenisleraar

Laura beroept zich is een serie waarin ik een aantal mensen interview (in real life, dus niet over de mail, dat kan wel gebeuren, maar dan zet ik het erbij) over hun beroep. Dit gaat van machinist tot fotograaf. Deze keer: Arjan de geschiedenisleraar!

***
Arjan is niet zomaar een geschiedenis leraar, nee, hij was mijn geschiedenis leraar op de middelbare school. Ja, dit is de man die mij een 9,5 gaf voor mijn pws.  Arjan heeft ook gestudeerd in Leiden, namelijk de studie Geschiedenis (goh, echt waar?). De vraag was echter daarna: wat nu te doen?

Het onderwijs in

Arjan vond studeren (en het studentenleven) zo leuk dat hij besloot er nog een master aan te plakken: hij haalde zijn onderwijsbevoegdheid. Hij begon echter niet meteen als leraar, maar werkte eerst bij een milieukundig en archeologisch onderzoeks- en adviesbureau. Hij had het daar echter niet echt naar zijn zin. Hij bedacht: ik heb die onderwijsbevoegdheid nu bijna twee jaar, als ik er nog iets mee wil doen, dan moet ik het nu doen.
Zo gezegd, zo gedaan. Hij begon op een school in Gouda. Hij had een vreselijk rooster (het 6e en 7e een blokuur havo-vier en daarna een blokuur mavo-vier). Toen hij vertrok uit Gouda kreeg hij van twee collega’s een doosje sigaren: ze hadden gewed dat hij het tot de herfstvakantie zou volhouden. Hij heeft het hele schooljaar overleefd.
Daarna is hij overgestapt op mijn oude middelbare schooltje, waar hij nu, met plezier, meer dan acht jaar werkt.
Hij moet er echter niet aan denken om alléén maar les te geven. Naast doceren heeft hij ook meegewerkt aan lesboek voor de onderbouw, schrijft hij artikelen en werkt hij mee aan onderzoeken.

Juli en Augustus

Een bekende grap is dat de voordelen van docenten zijn: Juli en Augustus. Arjan ziet ook nog andere voordelen.
Het is heel afwisselend werk, elk uur heb je een andere klas voor je neus. Wat hij ook heel leuk vindt, is als een ex-leerling van hem geschiedenis gaat studeren.
Een nadeel is dat het soms mentaal zwaar kan zijn. Elke nieuw groep tast zijn grenzen af, kijkt hoe ver hij kan gaan.
En als leraar heb je geen standaard veertigurige werkweek. Vaak ben je ’s avonds en in het weekend nog bezig met toetsen maken of nakijken en de les voorbereiden.

Een lekker lui leven

Als leraar krijg je ook te maken met een aantal vooroordelen. Eén daarvan is dat mensen denken dat je een lekker lui leven leidt, altijd om drie uur klaar bent en veel vrije dagen hebt. Natuurlijk klopt dat voor een gedeelte, Arjan heeft drie maanden vakantie, maar net als iedere andere werknemer werkt hij ongeveer 1650 uren per jaar. Alleen wordt dat bij de meeste mensen verdeeld in elf maanden, terwijl Arjan het in negen maanden moet proppen.
Een ander vooroordeel is dat je alleen maar lastige pubers hebt. Maar  met 95% van de leerlingen is niets aan de hand, dus dat klopt ook niet. Natuurlijk zitten er wel eens leerlingen bij die het bloed onder je nagels vandaan halen, maar dat is een zeldzaamheid.

Geschiedenis is als autorijden

Veel leerlingen hebben het al verzucht: geschiedenis is saai en je hebt er niets aan. Om aan te geven dat dit niet klopt, gebruikt Arjan autorijden als parallel.
De tijdbalk is een snelweg, waar we steeds sneller overheen gaan. Maar geen enkele weg is volkomen kaarsrecht, dus ook de weg waar de samenleving of jijzelf overheen gaat niet. Soms moet je uitvoegen of ergens rechtsaf gaan. Tijdens rijlessen leer je: binnenspiegel, buitenspiegel, over de schouder. Je kijkt dus steeds achter je.
En dat doe je in de geschiedenis ook. Als je een bepaalde richting op wil met je eigen leven of een samenleving, dan kijk je naar wat er al gedaan is en vooral naar de fouten, opdat jij niet dezelfde fouten maakt.
En bij geschiedenis leer je dus de vaardigheid om te analyseren. De belangrijkste principes van geschiedenis zijn: het verleden is anders dan het heden, maar het heden komt wel voort uit het verleden. En je kunt het verleden niet beoordelen en vooroordelen met de blik van nu.

Zelf heb ik geschiedenis altijd een leuk vak gevonden, maar ik snap mensen wel die het saai vinden. Daarom vind ik Arjans uitleg door geschiedenis te vergelijken met autorijden erg interessant. Denk daar maar aan de volgende keer dat je een proefwerk geschiedenis hebt ;)

(Wil jij zelf geïnterviewd worden of ken jij iemand met een interessant beroep? Mail dan naar laura@lauradenkt.nl Interessnat vind ik bijvoorbeeld: een kunstenaar, iemand die werkt met ouderen, een dokter/tandarts etc. Overigens bedoel ik geen bijbaantjes!)

26 Responses to “Laura beroept zich: Arjan de geschiedenisleraar”

  1. Jeej dit vind ik nou echt leuk =D
    trouwens, wel een klein foutje, bijna onderaan staat “Het heden komt voort uit het heden” waar de laatste heden natuurlijk verleden moet zijn.

  2. Nu snap ik de voorliefde voor old-timers van mijn leraar beter ;)

  3. Wat leuk om dit te lezen. Ik had op school een heel eigenzinnige geschiedenislerares waar ik ontzettend veel van heb geleerd. Hoewel ik het vak niet altijd leuk vond en moeilijk, maakte zij het altijd wel heel speciaal door haar passie voor het vak.

  4. wat leuk dat je mensen interviewed zeg!

  5. Ook een leuk beroep, zeker wanneer je het als Arjan wat ‘uitgebouwd’ hebt!

  6. Leuk interview en dat ik de geïnterviewde ken, maakt het eigenlijk alleen maar leuker om te lezen :)

  7. Leuk interview weer :)
    Ook extra leuk omdat het je oude leraar is geweest!

  8. wat leuk zo’n interview!

  9. Leuk stukje!
    Ik vond geschiedenis ook altijd enorm saai, maar eigenlijk vind ik het nu wel leuk.
    Zeker als het een beetje verhalend is. En ik kan me zo verwonderen over bepaalde dingen in het verleden. Momenteel is geschiedenis van het publiekrecht (klinkt saai hè) echt mijn lievelingsvak. :D

  10. Leuk interview! Ik zou zelf eigenlijk nooit leraar willen worden..

  11. Leuk dat interview! Ik heb 6 jaar les gegeven en het graag gedaan maar uiteindelijk toch voor een andere uitdaging gekozen. Het is niet evident om gedreven te blijven in het onderwijs!

  12. hij is weer leuk Laura! interessant om de kant van de leraar te horen. geschiedenis was mijn ‘lievelingsvak’

  13. Wel een goede vergelijking :)

  14. oh geschiedenis was mijn favoriete vak, ik had ook wel erg goede docenten!

  15. leuke interviews, ik ben fan van je project!

  16. Echt leuk dat je deze interviews doet! Zelf heb ik ook van het leraarschap mogen proeven en het is helaas niet mijn ding gebleken.

  17. Weer leuk gedaan, ik vind die vergelijking met autorijden ook wel goed bedacht. Ik weet op het moment nog niemand om te interviewen voor je.

  18. Leuk interview Laura! Ik vond geschiedenis altijd wel leuk, totdat we bij de 20e eeuw aankwamen XD.

  19. Tof dat je vol blijft houden met deze rubriek! Ik vind het leuk om te lezen, alleen zou wat meer afwisseling tussen citaten (dus geschreven stukken tekst wat de geïnterviewde heeft gezegd, niet enkel één zinnetje) en jouw vertellen mij wat meer boeien.

  20. Leuk geschreven!
    En ik heb je een mailtje gestuurd :)

  21. Trackbacks

Leave a Reply to Nicole