Laura’s brieven: Jumbo en Bavaria

De afgelopen weken heb ik enorm veel brieven (twintig om precies te zijn) geschreven naar verschillende bedrijven en instanties. Daar stonden vragen in en soms ook suggesties (niet allemaal even serieus). Waarom? Omdat brieven schrijven leuk is. Omdat het kan en omdat ik benieuwd ben wie er (überhaupt) terugschrijven en wat dan precies! (Nogmaals: let niet op mijn handschrift, daar gaat het niet om!)

Jumbo


Klik op het plaatje om het groter te maken.

Uiteraard kon ik het niet laten om mijn brief met ‘Hallo Jumbo!’ te beginnen. Vooral naar het antwoord op mijn laatste vraag was ik erg benieuwd. Het klinkt misschien een beetje kinderachtig, dat ‘Hallo Leiden!’ ‘Hallo Jumbo!’ wanneer er een nieuwe vestiging is geopend, maar slim is het wel, want je onthoudt het snel!

En wat krijg ik terug? Een flutantwoord. Misschien ben ik wel een bejaarde zonder computer, Jumbo. Of misschien staat het er wel niet op, Jumbo, hebben jullie daar wel eens aan gedacht? Ik bedoel, als je dan toch de moeite doet om een brief terug te sturen, kun je me net zo goed de antwoorden op mijn vragen geven.
Jammer, Jumbo!

Bavaria

Ik houd niet van bier (behalve van Guinness, dat is Iers bier, voor de mensen die geen verstand van bier hebben, hoewel ik ook niet echt verstand van bier heb). Dus ik heb geen idee of het bier van Bavaria lekker is, maar dat maakt niet uit. De grote vraag is: wat voor brief kreeg ik terug?

Jaaaa, dikke pluspunt voor Bavaria die dus wél antwoord geeft op gestelde vragen. Ik vind het heel erg grappig om te zien dat ze ‘politiek correct’ proberen te zijn over het hele bier leren drinken en over bierdrinkende vrouwen haha.

49 gedachtes over “Laura’s brieven: Jumbo en Bavaria”

  1. Bier is voor iedereen!
    Liever wat later dan 15 jaar
    En eerder stoppen dan coma…
    Genieten is beter dan klokkend verspillen

    Stel aan de Schoenenreus de vraag
    of ze ook zevenmijlslaarzen verkopen
    Wat de grootste maat is die ze hebben
    en wat de grootste stap is die
    zij hebben gemaakt met hun winkelidee
    Croqs zouden beschermd moeten worden
    in een terrarium of verbannen moeten worden
    buiten de grenzen van ons land
    Het is toch niet houterig
    om op klompen te lopen
    Of de kop van een zoute haring te happen?

  2. Nou, naar de Jumbo ga ik dus ook niet meer ;) Het antwoord van Bavaria vind ik echt top! Ik ben wel eens in hun brouwerij geweest met een schoolexcursie, zelfs voor niet bierdrinkers nog best interessant en leuk :)

  3. wow die brief van Bavaria is tof! en thuis hebben we altijd discussie over Bavaria, huisgenootje is Duits en Beieren heet daar dus Bavaria (de streek) en zij was er van overtuigd dat Bavaria daar vandaan kwam :P tot wij zeiden dat dat niet waar was en dat we in de brouwerij zijn geweest enzo. Maar nu….weet ik ook gelijk waarom het Bavaria heet! Dankjewel

  4. Leuk project weer!

    Jumbo is aardig door de mand gevallen De ‘leuke’ slogan is bedacht door een marketing bureau en verder is Jumbo bijna net zo lean en mean georganiseerd als de Aldi en Lidl en is er niemand meer aanwezig die de tijd kan nemen om even rustig een brief te beantwoorden. Jammer..

    Ik mag van de puber geen Bavaria in huis halen want dat ‘is niet te zuipen mam’, dus doe ik dat maar niet. (De hoeveelheid conserveringsmiddelen in Bavaria is nogal hoog, en daar reageert hij, en heel veel mensen die ik ken, niet goed op).

    1. Laat me je even informeren over Bavaria. In tegestelling tot wat jij denkt,is de hoeveelheid conserveringsmiddelen in Bavaria miniem. Wat betreft de opmerking van mensen dat Bavaria niet te zuipen is, dit zijn voor 99% procent uitspraken van , zoals ik het noem, etikettendrinkers. Hiermee bedoel ik dat men kijkt naar wat voor etiket er op de fles zit of wat voor bierviltje er op de bar ligt. Uit vele blinde testen is gebleken dat Bavaria onder de normale grote bekende merken in Nederland het vaakst het beste word beoordeeld, ook door degene die normaal zeggen dat Bavaria niet te zuipen is. Kortom: Bavaria is de laatste jaren het beste uit de bus gekomen als het om de smaak gaat, zelfs de huismerken die Bavaria voor verschillende supermarkten maakt wordenkomen beter uit de bus dan de andere Nederlandse A-merken. Zet een Heineken, Dommelsch, Jupiler of Grolsch drinker een glas Bavaria voor, zonder dat hij of zij het weet en ze vinden het een erg lekker biertje, zelfs lekkerder als hun eigen merk wat ze normaal drinken. Dit is meerdere malen in de praktijk bij bierproeven bewezen !!!

  5. Wat een antwoord van Jumbo. Nemen niet eens de moeite om netjes een brief te beantwoorden. Ben benieuwd of ze zo ook omspringen met klachten. Zou je toch ees moeten proberen!

    Nu drink ik geen bier en zit ik niet een stad waar ze Bavaria drinken, maar ze nemen tenminste wel echt de moeite voor hun klanten! Petje af voor Bavaria!

  6. Leuk zo’n standaard briefje van de Jumbo.. Dat zijn min punten!

    En plus punten voor Bavaria, ondanks hun bier niet te drinken is (volgens mij dan).

  7. dit blijft altijd leuk om te lezen. Béétje jammer dat je door bijv reclame een positief beeld krijgt over een bedrijf, maar dat de realiteit heel anders is, omdat dat ze kennelijk helemaal geen tijd nemen voor hun klanten. Boe Jumbo!

  8. Jeeeej Bavaria, daar rijd ik elke week langs hahaha, dat is zeg maar het gebied waar ik ben opgegroeid lol :’). In groep 8 hebben we daar ook een rondleiding gehad, wat stinkt dat zeg, bier brouwen. Maar ik vind het wel heel tof dat ze antwoord geven op je vraag. En tja, dat ze politiek correct zijn… ze moeten ook wel een naam hoog houden, bierbrouwerijen zijn immers flink aan het concurreren met elkaar (zie de steken onder water in bijv. Heineken reclames). Dat is anders dan Venz hageslag, dat gaat over kinderen blij maken :P

  9. Hahaha, superleuk van Bavaria op wat voor manier ze dat laatste neerzetten. Zo’n groot bedrijf kan het zich niet veroorloven om iets ongepasts te zeggen :’) Wel lame van die Jumbo ja.

      1. Grappig dat jullie die wel zien, en niet deze:
        “Het antwoordt op deze vraag”

        Maargoed. Verder is Jumbo natuurlijk de sukkel van de week en niet Bavaria. Bavaria heeft ook nog een festival waar leuke bands (lees: Rowwen Hèze (A)) komen, nog een plusje! (Oh trouwens, wel ook nog een minnetje: het stinkt naar pies bij de fabriek. Maar dat schijnt de mout te zijn :P)

        1. Ja inderdaad, jammer van de spelfouten, maar dat vind ik niets vergeleken met de fout die Jumbo maakt door zo’n stomme brief te sturen.

  10. Hee toevallig! Ik woon daar ook dicht bij en in groep 8 ben ik daar ook geweest. Die stank is het enigste wat ik me kan herinneren..

    Wat een geniaal idee trouwens om die brieven te gaan schrijven, ik had het niet kunnen bedenken!

  11. Grappig joh dat ze gewoon terugschrijven, okay, de Jumbo geeft dan niet bepaald antwoord op je vragen en verwijst gewoon naar hun site maar Bavaria krijgt hiervoor toch een dikke pluspunt!

  12. Jeej wat leuk dat deze rubriek weer terug is! Wel jammer van dat bekant “automatische” antwoord van de Jumbo, maar dat maakt Bavaria (ondanks de spelfout) dan wel weer helemaal goed.

  13. Hahaha wat leuk dat je hun een brief schrijft en nog leuker dat je wat terugkrijgt.
    Jumbo geeft idd een waardeloos antwoordt, tegenwoordig wordt zowiezo veel gerefereerd naar een website, wat ik niet altijd handig is.

    Bavaria dikke plus!

  14. Die Bavaria-brief is hartstikke leuk! Steekt natuurlijk ook wel aardig af tegen die flutbrief van de Jumbo (daar kom ik alleen als ik even snel een snackje wil halen, maar daar ga ik nu wel voor naar een andere winkel, haha) maar sowieso leuk dat ze de moeite nemen om je een persoonlijk briefje terug te sturen met de informatie waar je naar vroeg.

  15. Pfff als ik denk aan Hallo Jumbo dan hoor ik ook echt dat stemmetje van dat meisje in m’n hoofd ‘Hallo Jumbo!!!’. Wel een akelige brief terug trouwens, doet Bavaria het toch beter (de spelfouten niet meegerekend, foei!)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.