Wiskunde is een onwijs gaaf vak

Blogonderwerp bedacht door: Erik, die ik ken via mijn studententoneelvereniging en, je raadt het al, Wiskunde studeert.

Die Erik. Dacht dat hij me even te pakken had met dit blogonderwerp. Maar ik wist meteen iets. Want ondanks mijn intense hekel aan kansberekeningen en normaalverdelingen, kan ik toch ook beweren dat de laatste twee jaren van de middelbare school wiskunde een onwijs gaaf vak was. En wel hierom:

Ik deed wiskunde C, ook wel kneusjeswiskunde geheten. Dat is voor de kneusjes op het vwo die het profiel cultuur & maatschappij hebben gekozen. Het moet natuurlijk niet teveel op een pretpakket lijken, dus hebben ze wiskunde C bedacht. We kregen een docent, die ik voor het gemak meneer Te Groot Zwart T-Shirt (TGZTS) zal noemen, omdat, nou ja, dat kun je vast wel raden. De klas bestond uit zeven meisjes en één jongen. Arme, arme jongen.

De lessen zagen er ongeveer zo uit:
Meneer TGZTS: ‘Jongens, maak de eerste vijf sommen van hoofdstuk zeven en dan bespreken we die over een half uur.’
We deden een poging.
We faalden.
‘Pfff, ik snap hier echt niets van.’
‘Nee, echt he? Weet je waar ik trouwens ook niets van snap: dat Marietje en Diederik wat met elkaar hebben?’
‘WAAAAT neeeee, dat meen je niet! Maar Marietje vond Pietje toch leuk?’
‘Nee joh, allang niet meer, vorige week stond ze nog te zoenen met Gerard-Jan-Kees.’
Meneer TGZTS zuchtte en daardoor verschoof de aandacht weer naar hem.
‘Meneeeeeeer, wilt u stroopwafels halen?’
Hij lachte, ongemakkelijk, want hij wist dat hij er niet onderuit kon komen.
‘Ik heb vorige week al stroopwafels gehaald.’
‘Maar we vergaan echt van de honger.’
‘Jullie hebben net pauze gehad!’
‘Awww toeeeee, meneeeeeer.’
We zetten een aanval met behulp van onze puppy-oogjes in en al snel ging meneer ervandoor, maar ‘Alleen als jullie de eerste vijf sommen hebben gemaakt als ik terugkom!’
Hij kwam terug. Een enkeling was tot som twee gekomen. Terwijl we smikkelden van onze stroopwafels, begonnen we het vragenvuur.
‘Meneer, hoe heeft u uw vrouw eigenlijk ontmoet?’
Hij zuchtte.
‘Ga nou maar wiskunde maken.’
‘Maar liefde is ook chemie!’
‘Ja en dus geen wiskunde.’
‘Nou en, chemie en wiskunde is allebei bèta. Ah toeeee, vertel.’

Die twee jaren was wiskunde een onwijs gaaf vak. Ik gaf een presentatie over logica met voorbeelden over stroopwafels, want dan kon gewoon en haalde zo mijn cijfer een beetje op. We roddelden. We lachten. We ondervroegen meneer TGZTS over zijn liefdesleven. We aten stroopwafels, heel veel stroopwafels. En het mooiste van alles: we deden vooral heel weinig aan wiskunde.

39 Comments to “Wiskunde is een onwijs gaaf vak”

  1. Zo zie je maar dat je ook over het (door mij) meest gehate onderwerp EVER toch een prima stukje kunt schrijven!

  2. Ik had ook zo’n lieverd voor wiskunde! Dat maakte het vak nog een beetje verdraagzaam. Jammer genoeg zakte ik ervoor.

  3. Note to self: geen grapjes maken bij Laura, dan gaat ze erover bloggen.

  4. Dan had je volgens mij best een relaxte wiskunde docent, die zijn op zich ook vrij zeldzaam geloof ik!

  5. Oohja, daarom wou ik geen wiskundeleraar worden, al die hopeloze mensen die het maar niet willen snappen xD En ook omdat ik niet vergeleken wil worden met een van mijn vroegere wiskundedocenten die aan een meid in de klas vroeg of hij het lieveheersbeestje op haar t-shirt mocht aaien…

  6. Ik vrees dat ik weet wie TGZTS is… Rest mij alleen de vraag wanneer ik mezelf een keer ga herkennen in één van de vele genadeloze typeringen van onderwijsgevenden. Wordt ’t vermoedelijk nog erger. Ik voer leerlingen geen stroopwafels nml. Dus helaas geen verzachtende omstandigheden.

    • Nou ja, je hebt me een 9,5 voor mijn pws gegeven, dat is de enige reden dat ik je tot nu toe heb gespaard natuurlijk! (oh en omdat je mijn blog leest)

  7. haha ik dacht dat alleen bij mij op school zo de lessen gingen ;) maar gelukkig ben ik nog een beetje normaal :D altijd goed: docenten aan de praat houden waardoor je niets hoeft te doen ^^

  8. Lollig! Wat een softie die wiskundeleraar. :-)

  9. Haha, wij hadden in klas 4 en 5 een leraar die uitlegde met behulp van chinezen, glazen bier, en blonde meisjes. Die waren allemaal hetzelfde ;) (kansberekening) Toen snapte ik het… in klas 6 kregen we een ‘echte’, die ook scheikunde gaf, en die kon niet uitleggen, dus kreeg iedereen bijles van de chinezebier-meneer :P

  10. Wij hebben ook zo’n wiskundeleraar op school rondlopen die met z’n leerlingen (derde klas bijv.) gesprekken gaat houden over hoeveel sigaretten ze roken op een dag. Yeah, right…
    En wiskunde C is toch de ‘makkelijike’ variant op wiskunde A? Of andersom?

  11. Ik vond wiskunde echt heel erg leuk de laatste twee jaar. Ik deed B1 (oude profielen) en bleek er ontzettend goed in. Heb daar het hoogste cijfer voor gehaald op mijn examenlijst en daar stond ik heel erg van te kijken, want de zes gemiddeld die ik in de brugklas stond was de reden dat ik niet naar het VWO mocht.

  12. Wiskunde… Ik heb geluk gehad dat ik op de havo bij C&M geen wiskunde hoefde, anders had ik misschien nooit de havo gehaald. De lessen die jij hierboven beschrijft, herken ik dan weer van scheikunde op het vmbo-t. Ach, eigenlijk was heel vmbo-t heerlijk gezellig.

  13. Dat klinkt wel echt als prima wiskunde zo! :). Ook wel fijne docent als hij niet zo extreem vol van z’n vak is.. (Bij mij heette het trouwens nog A1 – was ook het allermakkelijkste wiskunde, zeiden ze. Maar ik haalde het maar nét want snapte er nog steeds weinig van).

  14. Haha en nu ben ik jaloers op jouw wiskunde lessen!

  15. Hahaha, die wiskundedocenten ook. Ik had een heel gek mannetje als docent die soms ook niet uit de sommen kwam. Dan werd hij helemaal rood en zenuwachtig :p

  16. Dit is wel vergelijkbaar met mijn Wiskunde-C lessen. Een ietwat verwilderde docent, één jongen en een stuk op tien meisjes. Tijdschriften, toch ook wiskundeboeken en vooral grafische rekenmachines om alles wat we moesten weten in op te slaan. Dat ik een 7 haalde voor mijn CE, ik begrijp het nog steeds niet.. ;)

  17. Dit doet mij denken aan kunstgeschiedenis op het VBO, haha. Daar was ook niemand in geïnteresseerd en in het derde jaar hadden we een mannelijke stagiar. De homo (ok: nicht) van de klas ging vooraan zitten en bracht die arme jongen telkens in verlegenheid door te gaan voetjevrijen en dubbelzinnige opmerkingen te maken. Verder vooral veel kleppen over van alles en nog wat, ik heb geen idee wat we verder nog tijdens die lessen gedaan hebben.

  18. De enige reden dat hij er ons nooit uitzette is omdat hij het zelf ook stiekem leuk vond, volgens mij :P Wie kan er nou op tegen stroopwafels?

  19. Volgens mij heeft iedereen wel érgens in z’n schoolcarrière zo’n leraar gehad :’) wat een softie zeg.

  20. Zo’n leraar heb ik ook wel gehad. Wel erg leuke lessen altijd! Haha! Leuk geschreven!

  21. Zo had ik ook wel wiskunde willen hebben…

  22. Hahaha gaaf. Ik had een hele leuke docent tijdens het eerste jaar van mijn studie. Hij nam gerust knuffels mee naar college, of tekende met krijt in het tapijt :P

  23. Dat zijn de leukste wiskundelessen, waar je het minste aan wiskunde doet.

  24. Ik deed wiskunde A1. Volgens mij is dat hetzelfde als Wiskunde C, maar dan voor oude zakken zoals ik. Alleen ik vond het leuk. Echt leuk. Ik haalde er tienen voor en zo. En nu, na 4 jaar een letteren opleiding te hebben gedaan en allemaal mensen om me heen te hebben horen zeiken over statistiek, wat mij dus bespaard bleef, heb ik ook statistiek. Dat vind ik ook leuk.

    Wat is er mis met mij.

  25. Dit is zó herkenbaar hahaha! Ik voel mij dan ook zeer aangesproken als kneusje met CM profiel en (binnenkort) wiskunde C. HEUJ :D

  26. Ik heb goede herinneringen aan mijn vakleerkrachten Wiskunde.Engelengeduld hadden ze, met zo’n Wiskundekneus als ik ;-)

  27. Hier nog een CM-er hoor. Helaas had ik niet zo’n leuke docent als jij.

  28. hahaha, zalig verhaal!
    ik zat op een streng broeder-internaat, maar gelukkig was daar één burger die les gaf: tekenen en calligrafie. echt hét prototype van de verstrooide professor: zwart verfrommeld pak vol krijtvegen, een hemd en das waarin hij leek geslapen te hebben, zijn haar ging alle kanten op alsof het er vandoor wilde gaan…maar echt een zalig man! het was 1973 en hij was echt een product van mei ’68: make love, not war was zijn lijfspreuk!

  29. hahahahahahaha geef mij ook zo een docent! Jemig stroopwafels op bestelling, hoe hebben jullie die man in godsnaam gehersenspoelt dat hij zoiets deed ;)

  30. Haha! Ik had voor kneusjeswiskunde op de HAVO zo’n heel lief opaatje als docent. Die kon alle drukte vaak niet zo goed aan, naderhand gezien best wel een beetje sneu, haha. Ik was zo blij toen ik helemaal van Wiskunde af was (ik heb dyscalculie en kan nauwelijks klokkijken, laat staan rekenen, dus mijn haat jegens wiskunde is intens) maar nu heb ik vier Statistiek vakken die ik nog steeds moet afronden in m’n Bachelor. God, wat een hel.

  31. Haha tof! Ik heb nu een heel vak Logica, ze hadden mij gewaarschuwd dat het zou lijken op wiskunde maar dat was dus gewoon een leugen. Je kunt er helemaal niets wiskundigs op toepassen, het enige wiskundige eraan is dat je met constanten werkt, letters in plaats van hele zinnen.

  32. Ik kwam op jouw site via Triltaal, leuke blog! Ik had “gelukkig” wiskunde A1 op de havo, wat betekende dat je geen eindexamen in dat helse vak hoefde te doen. Zat natuurlijk wel elke week te janken boven mijn grafische rekenmachine omdat ik niet wist hoe dat ding werkte -_-

  33. Ik kan me voorstellen dat wiskunde dan toch best leuk is, ja!

Leave a Reply to SanneWierda