Kabouter Plop en Gerrit

Wiskunde is een rotvak. Alleen bij de gedachte dat ik dit vak zes jaar (!) heb gehad, val ik al flauw. Maar, geloof het of niet, er is nog een erger vak: natuurkunde. Bij het idee dat ik dit vak vijf jaar zou hebben, word ik hondsdol en moet je me vastbinden.

In de tweede had ik natuur- en scheikunde (maar eigenlijk was het gewoon scheikunde, dus ik weet ook niet welke flapdrol die naam heeft bedacht). Van kabouter Plop. Of althans, dat was zijn bijnaam. Kabouter Plop leek wel zwanger van een zesling en had van dat witte beharing op zijn kin, volgens mij wordt dat ook wel eens een baard genoemd. Wanneer jij, zonder blessure aan been of voet, de lift nam, schopte hij je eruit (figuurlijk, niet letterlijk, dat is natuurlijk teveel inspanning). Dat er zelf niets mankeerde aan zijn beentjes maakte niet uit (hij nam altijd de lift, geen wonder van die buik).
Bovendien had deze man niet bepaald het stralendste humeur van de school.

U begrijpt wel: hij vergrootte het plezier in dit vak niet.

In de derde kreeg ik dan wel echt natuurkunde, van een andere leraar. En oh, wat was dat een feestje. Elke les kregen we namelijk een betoog van – hoe zal ik hem noemen, Gerrit? – Gerrit over onze profielkeuze die we binnenkort moesten gaan maken. Eigenlijk moesten we gewoon allemaal voor Natuur & Techniek kiezen. Want daar kan je werkelijk alles mee doen, welke opleiding dan ook (ja, zelfs Hebreeuws). Oké vooruit, Natuur & Gezondheid kan ook. Economie & Maatschappij is een zwakke, doch nog enigszins te verdedigen keuze.
Over Cultuur & Maatschappij (mijn profiel) had hij het nooit.

Wat hij over mijn studie – literatuurwetenschap – zou zeggen, weet ik niet. Wat ik wel weet, is wat hij is gaan doen toen hij met pensioen ging: bowlen.

Dit zegt wel genoeg, lijkt mij.

Hebben jullie rare leraren (gehad)?

53 Comments to “Kabouter Plop en Gerrit”

  1. Mijn voormalig natuurkundeleraar: “Welk profiel ga jij kiezen?”
    Klasgenoot: “Cultuur en Maatschappij”
    Natuurkundeleraar: “Oh, jij wilt graag werkloos worden?”

  2. Ik heb (nog) geen rare leraren gehad. Wij hadden wel een leraar techniek op school. Techniek had je alleen in de eerste en de tweede en het was eigenlijk de hele les films kijken en leuke discussies hebben met Cliff, zoals die man genoemd werd, eigenlijk heette hij Erik… Hoe ze bij Cliff zijn gekomen, weet niemand, maar zo wordt hij al jaren genoemd.
    Ik heb overigens zeven jaar wiskunde, omdat ik ben blijven zitten :( Gelukkig is het maar Wiskunde C, dus dat valt dan weer mee.

  3. Ik heb kabouter plop ook gehad!!
    Als ie op zijn stoel zat en dan met zijn handen gevouw op zijn achterhoofd naar achter leunde zag je gewoon zijn buik tussen zijn blouse door komen omdat het stof tussen 2 knoopjes het net kon houden!!!!
    Ik heb het gezien omdat ik het genoegen had om op de eerste vlak voor zijn neus te mogwn zitten xP
    Gelukkig praatte hij niet met comsumptie. xP

    Maar verder waren zijn docenten wel normaal geloof ik xP

    • Trouwens ik was wel teleurgesteld toen ik las dat het over hem ging wn niet over de echte kabouter plop *PLING* ging en ovet Gertje van Samson en Gert :( ik hoorde Samson al in me hoofd : GERTJE!!! schreeuwen xP

  4. Hebben we niet allemaal rare leraren gehad? (en vinden we op die leeftijd niet iedereen raar? haha!) Ik moet zeggen dat ik toch juist de leuke leraren herinner. Met name eentje van het mannelijke type welke nog niet zo lang leraar was, maar dat laatste doet er natuurlijk niet toe; hij was gewoon jong, leuk en single. Oftewel een enorme reden voor heel veel van mijn vriendinnen om juist dat vak te kiezen!

  5. Ik had een natuurkundeleraar op het randje van werken/pensioen die voor TTO Engels leerde en ons vervolgens natuurkundige dingen in die taal uit moest gaan leggen. Tja, dan krijg je uitspraken als: ’the world turns around his own ass’…
    Met andere woorden: het lag helemaal niet aan mij dat ik vieren haalde. Eigenlijk ben ik een natuurkundegenie.

    En dat ‘kies-N&T-(met-economie)-kun-je-alles-mee-praatje’ ken ik ook wel. Het vervelende is alleen dat ze nog gelijk hebben ook… tenminste, wat betreft het aantal studies dat je kunt kiezen. Alleen vergeten ze weleens dat niet iedereen gezegend is met een bètabrein, als ik N&T had gedaan had ik dat diploma echt wel kunnen vergeten.

    • Jaa, onze natuurkundeleraar was een ramp. Onze geschiedenisleraar leek ook wel zwanger van een ik-weet-niet-hoe-veel-ling en hij draagt nu nog steeds dezelfde walgelijke gele trui als zes jaar geleden.

      Verder hebben we ook nog een rampzalige economieleraar gehad. Zijn antwoord op al je vragen was ‘kijk maar in het antwoordenboekje’, met als resultaat dat ik het antwoordenboekje al om hulp vroeg voordat ik überhaupt zelf een antwoord had bedacht.

      Dan hebben we nog heeeel lang lijstje met hopeloze leraren Nederlands. Zo staat er op mijn literatuurlijst: Oeroeg (film), Het grote gebeuren van Bel Campo (film) en drie verhalen uit TXT (wat dus drie hoofdstukken zijn uit drie verschillende boeken) Jaja.

      Maar er zijn ook goede leraren op onze school hoor. Echt waar! (a)

  6. Volgens mij had ik alleen maar vreemde docenten op de middelbare school!

  7. Mijn wiskundeleraar uit de 3e zei dat ik geen wiskunde b1 kon, laat staan b1,2 (toen er nog geen a, b, c en d was). Mijn NASK-lerares zei dat ik geen natuurkunde 1,2 kon, geen scheikunde 1,2 en van één van beiden zelfs niet de 1 variant (ik denk/geloof scheikunde, maar is verder niet interessant). Wat ben ik gaan doen? Juist, N&T. En ik heb het ‘simpel’ gehaald, met een 8.9 op mijn wiskunde b1,2 eindexamen en ik heb het afgesloten met een 8. Zegt wel genoeg lijkt mij. (Voor natuurkunde 1,2 had ik een 7.7 en scheikunde 1.2 een 7.3, beiden afgesloten met een 7)

    Zo, ego van mijzelf, jij bent ook weer blij.

  8. Ik heb de raarste leraren gehad in de twee middelbare scholen waar ik les heb mogen volgen. Misschien wel een blogje waard (:

  9. hah! grappig onderwerp, helaas staat het mij allang niet meer bij. Is zoooo lang geleden ;-)

  10. OMG ik ben toch best blij dat ik dat niet gehad zou heb. Ik word al angstig bij de gedachten -_-‘

    • Oke het is laat .. ik ben er niet bij :P ik bedoel : Ik ben blij dat ik al die vakken niet gehad heb, bij de gedachten dat ik die vakken zou hebben krijg ik het heel erg benauwd! En ja ik heb ook aparte leraren gehad haha -_-‘

  11. Ik heb ook nooit positieve reacties gehad van leraren op mijn ‘pretpakket’. Nou, laat ik je zeggen: Frans, Duits en Aardrijkskunde zijn geen pretvakken!
    Ik heb veel rare leraren, zowel positief als negatief, maar ik probeer me alleen maar te concentreren op de positieve. :P

  12. Nou ik ga voor raar. Van mijn lerares natuurkunde heb ik nu nog nachtmerries…. Raar is niks vergeleken bij haar, geloof me vrij!

  13. Ik had ook altijd een hekel aan natuurkunde, inclusief leraar :’)

    Echt rare leraren kan ik niet zo gauw opkomen, maar ik vond het wel altijd prachtig om elke wiskundeleraar die me voorgeschoteld werd, helemaal hondsdol te maken :D
    (Bij engels deden we het met de hele klas, dat was nog leuker!)

    Ik was zo’n schatje op school! <3

  14. :P een beetje gelijk had Gerrit natuurlijk wel ;) C&M….tja…;)
    De eerste 3 jaar natuurkunde was echt niet fijn, die docenten konden geen les geven enzo, begonnen over iets natuurkundigs en eindigde bij hun huisje in Frankrijk. Gevolg: ik snapte er geen bal van. In de bovenbouw (Ik heb N&G gedaan, natuurkunde was een belangrijk deel zeg maar) had ik een schat van een docent, en heb m’n profielwerkstuk bij hem gedaan (over bellenblazen :P). Niet dat hij wel uit kon leggen, en ik snapte er nog steeds niks van, maar omdat ik een heeeeel slim vriendinnetje had met een vader die natuurkunde docent was heb ik voor alle PO’s hoge cijfers gehaald en kon ik voor de toetsen mindere cijfers halen haha.
    Scheikunde vond ik wel echt leuk, leuke docent en ik snapte het. En had voor m’n eindexamen een 8 ;)

  15. Haha, uiteraard heb ik ook vreemde leerkrachten gehad. Geeft me inspiratie om te bloggen trouwens!

  16. Ik heb heel veel verschillende docenten gehad (soms wel 4 voor 1 vak in 1 jaar) en daar zaten zeker hele rare bij. Een sprong uit het raam (begane grond gelukkig) omdat er buiten mensen (te hard naar zijn zin) stonden te praten. Een ander liet ons altijd zelfstandig werken en dan sneakte zij naar de kantine om te snacken… Zo had ik er nog wel een paar ;p Maar ik geloof niet dat ik de bijnamen die wij aan leraren gaven hier kan herhalen, die waren toch wel iets gemener dan Kabouter Plop.

  17. Geen opmerkingen, wel een vraag: wanneer ga ik mezelf herkennen in een dergelijke beschrijving, al dan niet van jou…
    Het fraaie is namelijk dat je zowel voor al na hun schoolcarrière leerlingen beschrijvingen ten beste hoort geven van je collega’s en die typeringen zijn (soms) genadeloos raak. Plopje herken je uit duizenden en van de natuurkundegoochem kan ik me ook wel voorstellen wie het is (natuurlijk heb ik voorkennis, het waren mijn collega’s). Alleen wanneer je leerlingen, ook nádat ze het instituut verlaten hebben, naar de verhalen over jezelf vraagt, komt er weinig uit. Dus… doe eens je best en wijs me op mijn onhebbelijkheden… ;-)

    • Haha nou als ik er dan toch één mag noemen: je praat heel veel en soms is het beter om wat minder uit te leggen en meer aandacht aan de opdrachten te geven. Dus dat valt nog reuze mee vergeleken bij de twee docenten die ik in het blogje bespreek!

  18. Weet je, ik kan me de echte naam van Plop niet eens meer herinneren. Ik weet nog dat ik hem bijna een keer meneer Plop had genoemd, haha :P

  19. Haha! Ja, ik heb ook wel bizarre docenten gehad. Een die me altijd in de gang het zusje van Jody Bernal noemde en dan que si que no ging zingen. Gelukkig mocht ik hem wel en kon in de humor erin zien. :P

  20. haha leuk stukje xd

  21. hahahahah echt geniaal dat die leraar ging bowlen XD! zelf heb ik wel aparte maar niet super raare leraren rondlopen (gelukkig :P)

  22. Ik had een rare lerares met natuur-scheikunde, haha. Een heel klein mager vrouwtje. Ja, die zagen we allemaal als doelwit om te pesten. We waren klein, onvolwassen en hadden niet als doel om een diploma te halen, maar om een leraar weg te pesten. Nja, het is deels gelukt, maar deze lerares had een leuke verassing voor ons, haha. Dit kleine magere vrouwtje van 1.50 en een jaar of 50 had naast haar hooggeleerde skills ook nog eens een zware band van karate. Oh my god, ze heeft een paar kunsten laten zien in de klas…

  23. Hihi, je hebt je natuurkundeleraar meesterlijk beschreven. Ik zwijg in alle talen over mijn lerares natuurkunde. Het moet hier immers gezellig blijven in deze kolommen….

  24. Oh! Wij hebben ook een kabouter Plop die scheikunde geeft. Alleen wordt hij bij ons kerstman genoemd. Was wel leuk dat hij dit jaar echt kerstman ging spelen bij ons op school :P In zo’n pak wat je op kan blazen (geen idee waarvoor dat nodig was, want hij is van zichzelf al vrij opgeblazen). Was heel grappig, haha.

  25. Ja, ik heb ook hele rare leraren gehad. Maar wel leuk raar, dus dat was niet erg!

  26. Mijn wiskunde leraar uit de eerste klas draagt ook de bijnaam Kabouter, om ongeveer dezelfde redenen ;)

  27. Hahah, leuk geschreven! Ik hem juist een N&T profiel. Eigenlijk is het een combi van N&T en N&G. Rare leraren heb ik genoeg, maar sommige zijn ook op de positieve manier raar ;) ♥

  28. Hahaha! Wij hadden ook een kabouter Plop-leraar. Hij wist ook dat we hem zo noemde en kon er ook gewoon om lachen. Daarnaast had deze man ook humor en gaf leuk les.
    We hadden ook een handtastelijke leraar, dat was wat minder leuk. Die had ook een waarschuwing gekregen.
    En we hadden een juf, en die was op zijn zachts gezegt een beetje streng. Iedereen was ook een soort van ‘bang’ van haar. En als je een 9 kreeg voor een toets, dan had je een voorsprong bij haar op de hele klas en was je meteeen de lieverd. Verder was het altijd een saaie strenge serieuze boel. Lolletje trappen werd absoluut niet gewaardeerd en de les uitgezet worden was dan nog een softe handeling van haar.

    En als ik wil kan ik eigenlijk over iedere leraar wel wat vertellen. Maar misschien kan ik er dan beter zelf een blog over schrijven omdat het zoveel is! :P

  29. haha ik heb ook c&m ^-^

  30. Haha..
    Ik denk dat iedereen wel van die rare leraren heeft/had!

    Ik heb een leraar die probeerd altijd dingen uit te leggen maar als je dan moet luisteren dat krijg je echt spontaan de slappe lach. (dat had ik de eerste paar keren in iedergeval)
    Hij probeerd ons bij de les te houden door opeens heel hard te gaan praten en dan opeens weer heel zacht, verder loopt hij nog raar door de klas.. Heel lollig dus! haha:P

  31. Oh, interessant, bij ons op school was ‘natuur- en scheikunde’ in principe gewoon natuurkunde, dus misschien is ‘natuur- en scheikunde’ gemiddeld genomen over alle scholen niet eens zo’n slechte naam ;)

    In de derde klas had ik een scheikundeleraar die er precies uitzag als een geflipte wetenschapper, zeker als hij zijn veiligheidsbril opzette. Die man leek precies te weten hoe je dat muffe scheikunde-imago hoog houdt. Eigenlijk zou het verboden moeten worden dat normaal uitziende mensen scheikundeles geven.

  32. Wij hadden voor nask (natuur en scheikunde) in de tweede dezelfde leraar als voor wiskunde. Hij was heel aardig.Een leraar leraar die neit leukw as, was onze leraar in de brugklas, hij gaf aardrijkskunde, engels en nederlands aan ons. Op disndag hadden we hem 5 lesuren (de andere 2 uren die we hadden, hadden we gym.) Hij kon onze klas niet rustig houden (ok, wij waren ook niet een geweldige klas) en ik heb het idee dat ik dat jaar neit veel heb geleerd.

  33. Ja een docent wiskunde die totaal de klas niet aan kon en huilend wegliep, en een leraar duits die het nodig vond op bulderende wijze alles bij ons er in te stampen.
    Vreselijk

  34. Ik had ook altijd vreemde figuren voor natuurkunde, van die verstrooide professor types. Ze maakten het er niet makkelijker op!

  35. Haha!
    Ik heb ook wel rare leerkrachten gehad ja. Bijvoorbeeld een die zijn eigen lokaal had waarbij altijd de gordijnen dicht waren. Het stonk er enorm en rook naar wiet. Later was hij ontslagen omdat hij stoned op zijn werk kwam. Goh, dat hadden wij gelukkig niet door…..

  36. Ik ga akkoord: wiskunde is een rotvak :p En over rare leraren gesproken: die heb ik zeker gekend. Behalve sadistische turnleerkrachten was er ook de chemieleerkracht die in de lavabo klom, de wiskundeleerkracht die met haar kont de radio aanstak, de godsdienstleerkracht die op E.T leek en minutenlang in je ogen staarde én de leerkracht Grieks die ons op het hart drukte om in Griekenland onze portefeuille nooit in onze zak te steken (’t zijn allemaal dieven) en die tegen zijn eigen motto zondigde en zo zijn geld zag verdwijnen. De Griekse economie was er helaas niet mee gered, zo blijkt.

  37. Hahah, wiskunde vond ik ook altijd gruwelijk. En ja, ook ik heb erge leraren gehad. Let’s see.. voor Frans hadden we een docent die we ‘duif’ noemden. De Duits leraar had een kapsel met een eilandje op zijn voorhoofd, de coördinator noemden we generaal omdat ie altijd door de gangen ‘marcheerde’. Eigen was het nog best wel lachen, die middelbare school :p

  38. Wij hadden volgens mij niet echt heel rare leraren. Wel een leraar die steevast op klompen loopt. Weer of geen weer.

  39. Leraren horen toch per definitie een beetje raar te zijn??

  40. Ik kon niet kiezen, want dankzij mijn dyscalculie was ik gedoemd tot C&M. Niet dat ik dat erg vond natuurlijk. God wat haatte ik natuurkunde. Nog meer dan wiskunde en dat wil toch heel wat zeggen…

  41. Ik heb ook een kabouter plop achtige leraar gehad. Ronde buik, witte baard en klein brilletje op whaha. Hij gaf aardrijkskunde maar hij sprak het liefst over religie (snap niet waarom hij niet gewoon les is gaan geven in het vak godsdienst). Soms ging er een hele les voorbij waarbij er geen 1 sec ook maar iets van aardrijkskunde was besproken, maar wel hele verhalen over het christendom

  42. Mijn leraar economie had vreselijke okselvijvers, winter en zomer: die man had altijd enorme zweetplekken.

  43. Oh ik heb genoeg rare leraren gehad.. met allerlei verschillende soorten trekjes… Vreselijk… eentje die knippert, spuugt, altijd praat over z’n fiets, schouders om de 2 tellen ophalen, 1 mondhoek die telkens omhoog gaat met praten… Je was meer daarmee bezig dan wat ze te vertellen hadden.. haha

  44. Ik had ook gewoon voor een ander profiel moeten gaan.Door zulke types ben ik toch natuur en gezondheid gaan doen, iets wat ik helemaal niet kon, want ik raak compleet in paniek van cijfers… maar goed, nu studeer ik dus communicatie.

    Om het jaar komen er oud leerlingen van mijn oude middelbare school langs om te vertellen over hun studie. Ik had me braaf opgegeven om mee te doen daaraan, maar wat denk je? De school had geen interesse. Het hbo was al te min, maar communicatie?? Grappig is wel dat ik bij mij op de faculteit genoeg bekende gezichten zie van diezelfde school… ;) het is ze dus niet gelukt iedereen de beta kant op te duwen!

Leave a Reply to Madrina