Vandaag ga ik eerlijk zijn (voor een keertje). Ik ga jullie vandaag vertellen wat ik nou écht vind van bepaalde zaken op andere blogs (oftewel, dit is mijn mening, niet per se de enige en juiste waarheid).
Zelf zal ik het heus ook niet altijd goed doen (De foto’s zijn niet allemaal van gelijke grootte! Ik maak wel eens een spel- of taalfout! Waar is de samenhang?!), dus hierbij ook de gelegenheid om míj op een paar dingen te wijzen. Als jullie het niet met me eens zijn (kan het me niet voorstellen), dan hoor ik graag waarom. Het is namelijk niet alsof ik een allesbepalende godin ben (oké, wel). Goed, dan gaan we nu door naar het rijtje.
– Ik heb een ongelooflijke hekel aan de lees meer-knop. Ik snap dat je het doet als er veel foto’s in een blogje staan, maar als dat niet het geval is: waarom? Mensen zijn lui en willen graag zo min mogelijk klikken. De kans is kleiner dat ik het nu ga lezen (of het moet echt een leuk blogje zijn).
– Een blog is géén artikel. Het is namelijk geen tijdschrift. Nu moet ik toegeven dat ik die fout zelf ook gemaakt hebt. Als je goed kijkt, zie je de categorie ‘artikelen’ staan waar ik blogjes heb gezet die al ergens anders (op een andere website) verschenen zijn. Maakt het alsnog geen artikel. Verbeterpuntje voor mezelf.
– Ik vind een plog op zijn tijd, als je echt een superleuke en bijzondere dag hebt meegemaakt, nog wel oké, maar meer dan dat? Naar binnen kijken, terwijl je langs de buren loopt, is ook wel één keer interessant (lang leve het voyeurisme), maar na de tiende keer zien dat ze op de bank liggen, is de interesse ook wel verdwenen.
– Je wordt er misschien niet per se gelukkig van, maar geld is fijn. Vooral voor arme studentjes. Dus stel je voor, je hebt een blog en iemand biedt je geld aan! Het enige wat je moet doen, is bloggen over product x of bedrijf z (die niets met je blog te maken heeft). Prima toch? Nou, ik vind van niet. Ik heb meerdere keren een aanbod gekregen, maar het punt is dat mezelf niet wil verloochenen. Als ik opeens een blog plaats over de te gekke kleding van bedrijf y dan is dat toch niet geloofwaardig? Zeker niet bij een omniblog/persoonlijke blog als die van mij. Helaas zie ik dat veel bloggers erin meegaan en eerlijk gezegd verandert het mijn beeld wel van die blogs (naar de negatieve kant). Ik snap dat geld leuk is, maar oprecht blijven is nog leuker. Maar als het om een product gaat dat wel bij je blog past (bijvoorbeeld een boek in mijn geval), dan vind ik het uiteraard prima.
– Ik moet zeggen dat ik sowieso niet van de vlogs/filmpjes ben. Ik heb er het geduld niet voor en lees liever (zodat ik zelf het tempo kan bepalen). Wat ik belangrijk vind bij vlogs (die zeldzame keer dat ik ze kijk), is dat het niet saai is. Als je alleen achter je bureau zit en iets vertelt, kun je het net zo goed opschrijven. Wissel af met beelden, praat op een enthousiaste manier, zorg voor kwaliteit én maak het filmpje niet te lang. Filmpjes van tien minuten, ain’t nobody got time for that.
Nogmaals, je hoeft het niet me me eens te zijn, maar laten we eens een keer eerlijk zijn. Reageer niet op blogs als je ze niet gelezen hebt (‘Leuk artikel!’), verloochen jezelf niet voor geld en bedenk dat plezier voorop staat. Lang leve het bloggen!
LEUK ARTIKEL!!!1!
Oh wacht, dit is geen artikel en ik heb het daadwerkelijk gelezen.
En had jij niet eens een OOTD geplaatst? Merk Z past perfect bij je blog!
Maar even in all seriousness: eens.
Haha ja, je hebt gelijk, voortaan allemaal kledingreclamesop mijn blog!
Oh Laura! Ik kan je blog weer op. Elke keer als Lauradenkt intypte kwam er een foutmelding – net via Bloglovin ging het wel (weet niet of anderen het ook hadden )
Ik denk dat xxx Lauralicious xxx best een mascara of hippe outfit of the day ‘ artikel’ kan doen.
En helemaal mee eens over de lees meer knop
Oh wat raar, wat voor foutmelding kreeg je dan? Ik heb er zelf geen last van.
Ik ben zo iemand met een Lees meer-knop. Bewust. Ik vind dat een homepage een overzicht moet geven van wat jouw blog is. Een lange lap tekst doet dat in mijn ogen minder. Tel daarbij op dat mijn verkeer met name via bloglovin en social media kont en het meeste komt toch direct op een blogpost binnen. En dan sla je hem over. Dat geldt ook voor eventueel SEO-verkeer.
Overigens zijn er wel usability onderzoeken geweest naar het nut van de lees meer knoppen. Positief overigens.
Voor de rest eens, zeker wat betreft ploggen. Ik sla ze praktisch allemaal over.
Nu ben ik wel benieuwd wat er precies in die onderzoeken staat! En nou ja, wat betreft die lange lappen tekst: je zou kunnen beargumenteren dat een blog sowieso niet de plaats is voor een lange lap tekst (hoewel ik daar zelf niet volledig achter sta hoor).
Usability onderzoeken zijn leuk hoor, maar waar richten ze zich specifiek op? Hoe is de doelgroep gekozen? Dat zijn héle belangrijke vragen bij usability onderzoeken. Het Google-argument is veel simpeler uit te leggen: alles wat op je hoofdpagina staat vindt Google belangrijker. Dus zonder lees meer is je website belangrijker.
@ Laura: als ik ze later nog kan vinden dan laat ik het je weten oke. Zie ze vaak in mijn werk (online media) voorbij komen.
@ Renze: niet eens. Ik ben redelijk thuis in SEO vanuit mijn werk en elke blogpost individueel beter laten scoren is (in elk geval met een niet niche-blog, zoals de mijne of die van Laura) makkelijker. Immers: als je over diverse onderwerpen blogt, weet Google niet waar jouw website precies overgaat afgaande op de content op je home. Per blogpost is dat voor Google een stuk makkelijker. Los van zoekwoorden die naamsgebonden of domeingebonden zijn zie je doorgaans dat bij de meeste websites het SEO-verkeer naar diepliggende pagina’s gaat.
Ik heb afgelopen week tweemaal de vraag gehad of iemand uit de reisbranche een artikel mag schrijven op mijn blog. Ik denk dat ik ze terugmail met de vraag of ik een stukje voor hen mag schrijven, dat is pas interessant voor mij!
Ik ben het zeker met een aantal dingen eens! Samenwerkingen met bedrijven ga ik alleen aan als het bij mijn blog past of bij een verhaal wat ik al in mijn hoofd had. De leesmeer knop gebruik ik alleen voor hele lange blogjes en/of foto’s… En ik heb een hekel aan plog’s.
Hahaha maak van je hart geen moordkuil. Met de meeste dingen ben ik eens. Oneindig veel reclame op een blog vind ik ook ontzettend storend. Dan haak ik snel af. Ik doe het af en toe ook, schuldig dus maar probeer wel te kijken naar wat er bij mijn blog past. Lees meer knop ben ik eens met andere Laura. Plogs en vlogs sla ik ook altijd over. En die vraag van de reisbranche…. Tja die blijven mij ook maar mailen…. Zo zie je maar weer…. Voor mij altijd wel even een eye opener dat ze niet alleen mij aanspreken omdat ik zo bijzonder ben bla bla bla maar al je blogcollegas dus ook :)
Ik heb een aantal keren gevlogd, maar ik ben er al snel mee gestopt. De reden is eigenlijk wat jij ook noemt: van anderen bekijk ik eigenlijk geen vlogs, omdat ik er het geduld niet voor heb. Ik vond mezelf nou ook niet bepaald een heel leuke verteller, dus laat ik het maar bij schrijven houden.
Verder krijg ik dus boeken toegestuurd om te recenseren (al vind ik recenseren nooit echt het juiste woord voor de blogs die ik schrijf), maar ik vind dat wel kunnen met een boekenblog. ;) Eerlijk gezegd vind ik het dan weer een stuk minder als een beautyblogger een boek krijgt opgestuurd en erover schrijft.
Eensch. Vooral de ‘meer lezen’-knop. Dat is de ergste van allemaal.
Ik vraag me altijd af hoe bloggers aan die testopdrachten komen.
Goed werk dit. Leuk artikel! ;)
Maar no seriously: tof dat je het zo opgeschreven hebt. Ik denk dat er velen het met je eens zijn (incl ikzelf) die er hetzelfde over denken. Of in ieder geval over veel punten.
Die Lees meer…-optie heb ik trouwens wel bewust gedaan. SEO, usability en mijn persoonlijke voorkeur (grootste argument) waren daar reden voor.
Oh en die advertorials! Man man.. Praaaaat me er niet van. Ik heb het 2x gedaan omdat het perfect paste in een blog die ik toch nog klaar had staan, maar op het moment dat ik écht een reclamestukje moet schrijven over een webshop waar ik (of in ieder geval mijn blog) niks mee heb, ja doei. Dan maar geen dertig euro extra. Pfft.
Helemaal mee eens! Ik hou zeker niet van filmpjes, liedjes ed op blogs. Geef mij maar in alle rust foto’s. Rommelige blogs hou ik al helemaal niet van. Ik hou van netheid en structuur. Ik ben het met je eens. Ik pas ook alleen de lees meer knop toe als er veel foto’s in staan. In het kader —> dan is het niet zo rommelig op de homepage ;).
Goed artikel. Nee grapje ik vind dit ook het meeste irritante ooit, mensen die reageren om te reageren. Even mijn blog plaatsen zodat mensen kunnen klikken, pfff. Ik ben ook iemand met een Read more… knop en doe dat bewust, ik ben het dus met Laura eens. En advertorials moeten sowieso goed uitgekozen worden vind ik. Ik kreeg een keer een e-mail over extensions, ja maar ik heb kort haar.. Hoe ga ik dat dan doen? Kijken die mensen wel op je site? Irritant!
Oh ik kan daar ook echt niet tegen, van die gesponsorde stukjes die totaal niet bij de blog passen.
Die lees meer knop, daar hou ik wel van. Anders staat het zo rommelig op de home-pagina. Blogjes lees ik meestal toch via Bloglovin, dus dan kom ik die knop helemaal niet tegen.
Je hebt helemaal gelijk Laura! ( zoals altijd! ;) )
Ja shit, ik heb dus een lees meer knop… en toch heb je doorgeklikt, ik voel mij vereerd! Ik kom meestal via bloglovin’ op een blog (artikel, ha!) dus heb die knop zelf niet zo door. En de enige die van mij iedere dag mag ploggen is 10e.nl.
Ik heb juist bij blogs dat ik het geduld er niet voor heb, juist omdat ik een trage lezer ben en zeker 10 minuten nodig heb voor een tekst als deze xD
Oeh, interessant. Ik ga even per punt reageren (zeker aangezien ik toch wel iemand met ‘zo’n blog’ ben):
1. Ik vind blogs zonder lees meer knoppen ook heerlijk. Punt is alleen dat ik gewoon lange artikelen – nee, blogposts – publiceer, en mijn homepage zou dan geen goede eerste indruk van mijn blog geven. Bovendien komen heel veel bezoekers rechtstreeks op mijn blogposts via Google, Bloglovin’ of mailinschrijvingen, dus dan hebben ze er sowieso minder last van. Ook kun je bij een homepage met volledige artikelen niet goed zien welke er goed aanslaan, omdat mensen niet op de titel klikken, maar gewoon op je homepage blijven hangen. En de stap om een reactie achter te laten wordt dan groter, omdat je dan nog naar een andere pagina moet en als je al op ‘lees meer’ hebt geklikt hoef je alleen nog maar te scrollen.
2. Ik noem ze wel altijd artikelen, maar dat is ook mede omdat ik blogposts zo’n rotwoord vind. Zijn blogs niet de nieuwe tijdschriften? Of zouden we dan juist niet aan de oude tijdschrifttermen vast moeten houden, net zoals we blogs ook niet opeens tijdschriften zijn gaan noemen? Ik ben bang dat je de term ‘aritkelen’ nog wel eens voorbij gaat zien komen op mijn blog, maar je hebt wel een interessant punt.
3. Over plogs kan ik nog niet zo heel veel zeggen, omdat het nog niet heel populair is – dat moet zich nog even verder ontwikkelen. Ik moet zeggen dat ik het zelf tot nu toe wel erg leuk vind, maar ik ben dan ook obsessief nieuwsgierig naar het dagelijks leven van mensen.
4. Ik heb wel wat advertorials gedaan over webshops en duizend van die kortingscodessites, maar die kwamen altijd gewoon extra online als ik ze niet interessant genoeg achtte voor mijn bezoekers en ik heb nooit over iets wat totaal niet bij mijn doelgroep aansloot geschreven. Hoe goed het aanbod ook is, dat gaat mij ook iets te ver. Maar ik vind advertorials je blog wel een bepaalde waarde geven, ik vind het leuk, ook voor mijn eigen ervaring (en true, het geld) en ik vind dat ik, als ik zoveel moeite in mijn blog stop, ‘m dan ook wel mag ‘gebruiken’ zoiets. Dat klinkt waarschijnlijk negatiever dan ik bedoel, maar is mijn eigen keuze waar ik gewoon 100% achter sta.
5. Ik vind vlogs/filmpjes (zit een groot verschil tussen!) ook niet altijd even interessant, maar ik merk zelf dat ik ze vaak ook gewoon aanzet ‘als achtergrondgeluid’ omdat ik dat stiekem best gezellig vind en het verrijkt een blog ook wel als je de blogger live hebt zien spreken en bewegen, vind ik. Ik ben er zelf ook niet enorm goed in, maar doe het af en toe wel, omdat ik het wel een uitdaging vind en er toch ook wel veel positieve dingen in zie. Maar het zal nooit een heel groot gedeelte worden van mijn blog, dat weet ik wel, omdat het me niet helemaal ligt en ik mijn volgers dan liever gewoon meer geschreven blogposts voorschotel. Dan maar wat minder afwisseling en wel meer kwaliteit.
Als het kon, had ik nu een leesmeer-knop ingevoegd.
Nou, wat betreft artikelen: ik vind het anders als het gaat om een soort van magazine-achtige blog, maar bij een persoonlijke/omniblog vind ik het niet passen. Ik zou bijvoorbeeld mijn blog over een gênante moment nóóit een artikel noemen, want dat verdient die naam gewoon niet.
Dat heb je weer mooi gezegd..
Wij zijn het volledig eens haha x
Ik vind de lees meer-knop juist ontzettend fijn, vooral op blogs met lange teksten of fotoblogs. Als ik de hele pagina door moet scrollen voor ik een keer bij een volgend artikel aanbeland, dan ben ik al afgehaakt.
Ik noem mijn blogs afwisselend blog of artikel. Ik heb er eigenlijk nooit een onderscheid tussen gemaakt. Waarom kan een schrijfsel online geen artikel zijn? Waarom zou dit alleen op tijdschriften van toepassing zijn?
Ik vind plogs echt niets toevoegen en het klinkt ook nog eens stom. Mijn plogs zouden dan ook heel saai zijn, net als die fotodagboeken iedere week. Ik bedoel, ik blog toch al over de dingen die ik leuk vind? Dan hoef ik mensen echt niet nog te laten zien dat ik in mijn week geblogd heb over iets dat ik gedaan heb. Dat weten ze al. Ik ben sowieso niet zo van al die dagboek gedoetjes. Af en toe is het best leuk om een kijkje te krijgen in iemands leven, maar iedere dag/maand/week? Beetje veel van het goede.
Ik ben het eens wat betreft geld verdienen met je blog. Ik heb ook al voorstellen gehad daarvoor en ze allemaal afgewezen. Ik vind mijn integriteit veel belangrijker en zeker nu het zo “makkelijk” is om geld te verdienen met je blog, ben ik er trots op dat ik blog om het bloggen en dat ik over schrijf als IK het bedacht heb en leuk vind, en niet omdat ik er een mooi zakcentje voor krijg.
Oja, filmpjes en vlogs… Soms best nuttig, bijvoorbeeld bij make-uptutorials. Maarja, dan moet je wel make-up dragen en dat doe ik nauwelijks.
Omdat het andere media zijn. Ik vind een online magazine zoals Ze.nl wel vergelijkbaar met een tijdschrift, maar blogjes zoals ik die schrijf niet (zie ook mijn reactie op Hester).
Soms maak ik reclame voor iets dat ik geweldig vind. Maar nooit krijg ik hier een vergoeding voor!
Natuurlijk vind ik het leuk als anderen mijn internet-bijdragen lezen, nog leuker als ik een reactie krijg.
Het lezen bij anderen doe ik soms eenmalig, onregelmatig of telkens weer.
Het internet heeft mij met anderen en hun ideeen in aanraking gebracht.
En dat doet mij plezier.
Wat jij beschrijft geldt grotendeels ook voor mij.
Gelijkgestemden op het internet vinden is leuk!
Al zijn afwijkende ideeen net zo interessant!
Vrolijke weekendgroet,
Jaaaa pff die plogs hoeven van mij ook niet. Alleen bij heel grappige bloggers vind ik het leuk :) En voor vlogs heb ik al helemaal niet de concentratiespanne. Advertorials vind ik soms jammer maar soms ook niet, afhankelijk of het past bij de blog denk ik.
Samenwerkingen met bedrijven worden me niet heel vaak aangeboden (ik blog nog niet zo lang regelmatig, heb niet heel veel volgens en ben ook geen heel duidelijke reisblogger of beautyblogger of zo dus vandaar) en tot nu toe heb ik wat ik kreeg afgewezen omdat dieetadvies en manicurekorting (ja serieus) echt totaal niets te maken hebben met waar ik over schreef, maar ondertussen schrijf ik gek genoeg heel vaak over merken/producten. Dat is omdat ik fairtrade en duurzame dingen die ik zelf koop zoals mijn Fairphone en O My Bag tas in de spotlights wil zetten in de hoop dat ik iets van het geitenwollensokken imago wegneem. Daar hebben die merken dan weer niet zelf om gevraagd, hoogtens krijg ik na afloop een enthousiast mailtje van een PR medewerker of ik op de presslist wil haha.
Goed en eerlijk artikel! Ik heb toevallig afgelopen week ook een artikel gepubliceerd met mijn mening over een aantal blog-gerelateerde dingen. Ik ben het op de meeste punten ook wel met je eens. Ik herken inderdaad ook het gevoel van jezelf ‘verloochenen’ als je over een product van een bedrijf zou schrijven wat je helemaal niks vindt, alleen om er iets aan over te houden. Ik doe zo nu en dan een review, maar word bijvoorbeeld ook wel eens benaderd door bedrijven die graag een artikel over reizen of daten zien en daar begin ik gewoon écht niet aan. Het past niet bij mij, dus ook niet bij m’n blog.
Vlogs vind ik doorgaans ook niet echt leuk en te langdurig. De meeste artikelen met filmpjes klik ik weg. Ik vind dat ‘artikel’ overigens trouwens ook wel kan voor op een blog. Een blog is de weblog zelf, een artikel is een stuk tekst wat daarop staat. Zo zie ik het.
Het enige waar ik een andere kijk op heb is het lees meer gedeelte. Ik heb juist aan het tegenovergestelde een hekel, hele lappen tekst op een site zonder duidelijke kadering vind ik onoverzichtelijk. En stel dat je één artikel per pagina zet en mensen komen voor het eerst op je site en vinden het huidige artikel niet leuk, klikken ze ook niet zo snel verder. Bij een overzichtje van laatste artikelen heb je die kans dan wel eerder. Maar mensen willen inderdaad zo min mogelijk hoeven klikken, dat klopt!
Ik ben het grosso modo met je eens… Alleen ben ik nogal fan van de Meer lezen-knop. Vooral omdat je op die manier je lezer meteen een voorproefje kan geven van wat er op je blog te vinden is, zonder dat ie (je lezer) zich meteen te pletter moet scrollen…
Eens.
Ik ben het zeker met je eens: ik heb ook snel de neiging om blogposts artikelen te noemen, maar dat klopt gewoon van geen kanten. Een blog is een blog, en daar is niets mis mee, klaar. De lees-meerknop vind ik juist heel belangrijk, ik wil snel kunnen zien wat voor blogs er zijn en dat lukt niet als ik eerst door een heel lang artikel heen moet scrollen – maar bij korte stukken zoals die van jou is zo’n knop inderdaad nogal overbodig. Reacties vind ik ook eigenlijk alleen fijn als er echt iets bijzonders in staat waar ik iets mee kan en van plogs/vlogs moet ik niets hebben haha.
Ik kijk eigenlijk ook zelden vlogs. Ik vind ze gewoon niet leuk genoeg, al die bewegende filmpjes, mensen die overal doorheen praten en het duurt vaak ook nog tien minuten. Niets voor mij, ben het helemaal met je eens :)
Ik ben het bijna helemaal eens met je. Zelf weiger ik geregeld bedrijven omdat ze vragen een artikel te schrijven over iets waar ik helemaal niet over blog. Ik laat alleen bedrijven die bijvoorbeeld heel erg met reizen bezig zijn toe of een artikel dat bij mijn leven past toe.
Verder zie ik de lees verder knop zelden omdat ik blogjes via bloglovin lees. Zelf heb ik ook een lees meer knop omdat ik het overzichtelijker vind als je op mijn index komt. Maar ja volgens mij komen niet zoveel mensen op mijn index. :P Verder ben ik het helemaal eens met je blog :)
Jep eens.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik nog nooit een plog gezien heb, dus daar heb ik ook niet echt een mening over…
Op de meeste punten ben ik het wel met je eens. Maar ik irriteer me juist dood aan mensen die géén lees meer knop hebben (sorry).. Als je iemand volgt op bloglovin ofzoiets dan maakt het niet zo veel uit, maar als je net nieuw op een blog komt en je gaat een beetje kijken wat er op staat, en je komt allerlei artikelen (eh ja..) tegen die je niet interessant vindt en je moet maar blijven scrollen en scrollen.. Dan is het wel makkelijk om een overzichtje te hebben, vind ik. Maar goed, ieder zo zijn mening. Dat van die reclame dingen, daar heb je wel gelijk in. Als het bij je blog past vind ik het nog wel kunnen, maar anders, gewoon niet doen..
Wat kost meer energie: Tien keer je vinger optillen om een lap tekst langs te scrollen, of slechts een keer optillen, laten zakken, beetje drukken en verder kunnen lezen? ;)
Ja, maar dat heb ik dus al bij andere reacties gezegd: is een blog sowieso niet een medium dat beter geschikt is voor korte teksten? Aangezien het voor internet is. Hoef je toch niet zo lang te scrollen ;)
Wat is lang en wat is kort? ;) Zolang de schrijfstijl boeit, er witregels worden gebruikt voor alinea’s (= overzichtelijker) kan het best wat langer. Ik doe de Lees meer-knop overigens vaak na een alinea of 3, dat is dan toch echt niet in hele artikel.
Btw, Google hanteerde eerst altijd een lengte van ca 300 woorden voor SEO, dan zat je redelijk goed. Inmiddels zijn ze vooral dol op lange teksten (1500+), dus ben benieuwd of bloggers daar ook op inspelen.