Goedemiddag, u spreekt met Linda van Veen


Dit is een voorbeeld van een gesprek. Het bedrijf waar ik werkte, heette dus geen ABC (ik ga niet zeggen hoe het wel heette). Je mag overigens zelf uitzoeken welke van de drie stemmen mijn echte telefoonstem is.

Stelt u zich even voor: het is december. Laura (dat is degene die deze blog schrijft, voor het geval u het nog niet wist) zit in geldnood. De kerstcadeautjes moeten nog gekocht worden en Laura heeft geen bijbaantje, behalve anderhalf uur bijles geven in de week, maar daar wordt een mens niet rijk van. Ze zoekt op het internet en dan vindt ze iets. Het is niet bepaald het meest leukste baantje dat ze kan verzinnen, maar ach, waarom ook niet?

Laura (ik dus) werd een telefonisch enquêteur.

Eén tip: word nooit een telefonisch enquêteur.

Dit werk kan iedereen. Je hebt hier bepaald geen hoog IQ voor nodig, het is zelfs beter om een wat lager dan gemiddelde intelligentie te hebben, anders word je horendol.

Dit is wat je moet doen: je zit achter een computer en je hebt een headset op. Je start het programma op en leest de enquête (die over iets saais zoals isolering gaat) door. Daarna ga je bedrijven bellen (of eigenlijk doet de computer dat voor je). Wanneer er opgenomen wordt, lees je de tekst op je computer voor (ja, er staat zelfs dat je ‘Goedemorgen’ moet zeggen). Wil de persoon aan de andere kant van de lijn mee doen met de enquête, dan lees je de vragen op en vul je de antwoorden in. Wil iemand niet meedoen, dan probeer je ze over te halen (‘Het is maar vijf minuten, meneer!’ ‘Zo kunt u uw klachten over het product kwijt, mevrouw!’) en anders vul je in dat ze niet willen meewerken. Als ze niet kunnen, zeg je: ‘Wanneer kan ik u terugbellen?’ en vul je dat in.

Dit moet je vier uur achter elkaar doen en als je zo debiel bent om twee shifts te doen acht uur achter elkaar.

Ik kan u vertellen: je wordt er helemaal gestoord van (of ik althans).
1. Je hoeft er niet bij na te denken.
Nu is dat voor sommige mensen met beperkte denkcapaciteiten heel fijn, maar ik vind een klein beetje uitdaging toch wel fijn.
2. Het is steeds hetzelfde.
Op een dag honderd keer dezelfde tekst oplezen zou kunnen vervelen.
3. Het gaat over saaie onderwerpen.
Ik ben niet geïnteresseerd in de isolering van gebouwen.
4. Er zijn mensen die zeuren.
En ik snap het helemaal. Er was één keer iemand, die ik ‘s avonds belde, die vroeg: ‘Waarom bellen jullie me ‘s avonds? Dan ben ik niet aan het werk. Waar slaat dat op?’ Eh ja, ik vind het ook debiel, meneer. Ikke ook niet snappen.

Natuurlijk moet je anoniem blijven als telefonisch enquêteur in verband met enge stalkers en dergelijke, dus mocht je zelf een naam verzinnen. Mijn naam was Linda van Veen. Als je gebeld wordt door Linda van Veen, hang dan meteen op. Of juist niet, want Linda moet wel een bepaald ratio (aantal geslaagde enquêtes) halen in een uur. Verder mocht je niet afsluiten met een simpele ‘Dag!’, nee, het moest ‘Dag meneer/mevrouw!’ zijn. En glimlach. Want mensen kunnen het aan je stem horen als je glimlacht. Klinkt raar, maar is wel zo.

Toch nog een lichtpuntje: er waren een paar mensen (mannen natuurlijk) die alleen maar aan de enquête hadden meegedaan, omdat ze vonden dat ik zo’n lieve stem had. Jullie mogen zelf beoordelen of dat daadwerkelijk zo is, want ik heb hierboven een geluidsfragment gedaan met een voorbeeldgesprek (En dat vind ik stiekem doodeng, wat als ik een debiele stem blijk te hebben? Of een vreselijk accent?)

Ik heb er twee weken gewerkt en werd toen opgenomen in een psychiatrische kliniek GRAPJE. Máár, de kerstcadeautjes waren in ieder geval binnen.

51 Responses to “Goedemiddag, u spreekt met Linda van Veen”

  1. Lijkt me een awesome baantje als je eens een dag lekker wil derpen ofzo :P

    [Reply]

  2. Jah, herkenbaar… ik moest ooit ook geld verdienen…
    wat een dood vermoeiend werk…

    [Reply]

  3. Lol, ik zat eigenlijk te overwegen om dit soort werk te gaan doen deze zomervakantie!
    Verdiend het beter dan kranten bezorgen, denk je?
    Ik bezorg namelijk kranten en ik verdien ongeveer 140 euro per maand (ooh, je mag niet zeggen hoeveel je verdiend, dat is onbeschoft) Ja, ik weet het, maar voor jou maak ik graag een uitzondering. *slijm slijm

    [Reply]

    Laura denkt Reply:

    Het verdient zeker beter dan kranten bezorgen (je kan ook bonussen), maar ik weet niet hoe oud je bent, want ik denk dat je wel minimaal zestien, misschien wel achttien, moet zijn. Maar dan zou ik wel voor telefonisch enquêteur gaan en niet voor inbound callcenter waarbij je mensen moet overhalen abonnementen op iets te nemen!

    [Reply]

  4. hahah lijkt mij erg moeilijk werk, ik zou hoorndol worden. Ik denk dat ik liever elastiekjes ga inpakken en mee wiebelen op de muziek, maar i feel you, kerstkadootjes moeten ook gekocht worden.
    Je hebt zeker een fijne stem om naar te luisteren, maar ik luister eerlijk gezegd niet naar mensen ad andere kant vd lijn, hihih

    [Reply]

  5. Dit zou ik echt niet kunnen hoor. Zo er gek van worden, elke 10 minuten hetzelfde riedeltje! Een bandje was makkelijker geweest ;)

    [Reply]

  6. Ik vind het altijd zo jammer dat die jongens en meisjes aan de andere kant van de lijn niet even met mij meedenken.
    – Verwacht u binnen nu en 6 maanden te verhuizen?
    Nee, ik ben net verhuisd
    – Wanneer u binnen nu en 6 maanden gaat verhuizen, welk verhuisbedrijf zou u inschakelen?
    Geen, ik ben net verhuisd
    – Wanneer u binnen nu en 6 maanden gaat verhuizen, schaft u dan nog nieuwe spullen aan?
    Nee, ik ben net verhuisd
    – Wat zou voor u een rede kunnen zijn om niet binnen nu en 6 maanden te verhuizen?
    Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    Waarom kan ik nu nooit eens iemand treffen die zegt: U bent net verhuisd? Nou, dan slaan we vraag 2 t/m 12 even over.

    En toch geef ik de volgende mongool gewoon weer een kans want ja… aan de andere kant van de lijn zit meestal een werkstudent die geld moet verdienen .. Maar oh, wat ben ik blij dat ik tegenwoordig niet meer gebeld wordt (Nu staat de Yarden meneer ineens voor de deur, dat is nog veel erger)

    [Reply]

    Laura denkt Reply:

    Nou, dat is omdat je niet zelf het antwoord in mag vullen en daarom moet je dus steeds opnieuw het vragen, ook al weet je het al. Het is heel irritant, ik weet het, maar het moet :(

    [Reply]

  7. Oh, dat verklaart waarom er bij sommige bedrijven dus vaak geen persoon werkt waar je om vraagt als ze jou gebeld hebben en onbeschoft behandeld hebben.
    Weer wat geleerd. Ik heb ooit gesolliciteerd bij KPN, maar was na het gesprek al snel weer weg. Er werd me gelijk een contract aangesmeerd bij het call-center en ik kon gelijk al beginnen. Ja daag… ik werd al gestoord van al die mensen in één ruimte. Zo kun je toch niet bellen?

    [Reply]

    Laura denkt Reply:

    Dat is inderdaad heel irritant, al heb je wel een headset op.

    [Reply]

  8. haha ik heb min of meer het zelfde gedaan, bijna 2 jaar :P maar wel iedere keer ander onderwerp en belde meestal savonds dus gewoon mensen thuis :P en: ik hoefde geen target te halen! :D

    [Reply]

  9. haha leuk dat audiofragment! lijkt me trouwens afschuwelijk werk, jak moet er niet aan denken!

    [Reply]

  10. Grappig zo’n geluidsfragmentje erbij. :-)
    Je hebt een hele normale stem Laura, behalve dan de ‘meneer’ op de wc, die is niet zo normaal, hahaha. Ik meen een licht Zuid/Oost Nederlands accentje te bespeuren (maar dat kan aan mij liggen) en ik dacht nog wel dat je uit de buurt van Rotterdam kwam.

    [Reply]

    Laura denkt Reply:

    Hahahaha geen idee hoe je daarbij komt, want ik kom inderdaad uit de buurt van Rotterdam :P

    [Reply]

  11. Het zou niks voor mij zijn! Hoe vaak worden zo’n mensen niet afgesnauwd, of gooien ze niet gewoon de hoorn neer? Ik zou dat allemaal persoonlijk opnemen en aan het einde van de shift als een wrak naar huis gaan.

    [Reply]

  12. Ik heb er wel eens over nagedacht, omdat het een vrij simpel maar goedbetaald baantje is. Maar ik weet niet of ik er zo goed in zou zijn om altijd vriendelijk te blijven, ook de honderdste keer ;).

    [Reply]

  13. Haha, ik probeer ze altijd een beetje terug te irriteren door (domme) vragen terug te stellen. Of antwoorden te geven die niet in hun boekje staan en je ze verwoed hoort bladeren om er achter te komen wat ze nu weer moeten zeggen :p Maar ik wist niet dat je een ‘schuilnaam’ moest/mag kiezen voor dit werk, dat vind ik dan wel weer grappig. Al zou ik het zelf denk ik ook niet lang volhouden in een callcenter.

    [Reply]

  14. Het lijkt mij zulk “eng” werk. Ik hou niet van bellen, maar daarnaast heb ik ook totaal geen zin om mensen lastig te vallen. Als iemand tegen mij zou zeggen dat ‘ie er echt geen zin in heeft dan zou ik gewoon niet kunnen doordrammen.
    Wat dat betreft ben ik wel blij met mijn nieuwe bijbaan als postbode. Lekker buiten en zo af en toe moet ik ook nog even opletten. :-)

    [Reply]

  15. Lijkt me eigenlijk nog wel leuk voor een dag, maar alleszins niet veel langer!
    ‘k Heb eens als vakantiejob een week lang broeken op kapstokken gestoken in een wasserij-fabriek (meer dan 10 000 broeken per dag…). Nooit meer!

    [Reply]

  16. Oeh, dat werk heb ik altijd proberen te vermijden omdat het niks voor mij leek. Dit stukje helpt daar ook niet bij haha. Gelukkig heb ik al een vaste baan nu :D

    [Reply]

  17. Hersendodend werk lijkt me ;)

    [Reply]

  18. Ik zou daar knettergek worden!

    [Reply]

  19. Oh, ik zou er helemaal gek van worden, geen werk voor mij ;)

    [Reply]

  20. Hahaha ik kan me helemaal voorstellen dat je daar echt gek van wordt. Ik werk zelf ook bij een belbedrijf, hier heb ik wel iets meer afwisseling (bellen, telefoon aannemen, controles), maar het is echt heel saai om een lange tijd achter elkaar te doen.

    [Reply]

  21. Ik ben verkoper, maar dit niveau is gewoon laag. Ik verkoop nuttige dingen en maak prijsafspraken met mensen die juist mij bellen voor onze diensten. Hoef je dus niet te dwingen, zoals deze zielige figuren.

    [Reply]

    Laura denkt Reply:

    Dan heb je het niet goed begrepen, maar dat snap ik wel, want ik heb het eigenlijk ook niet uitgelegd. We verkochten niets, we legden enquêtes af voor bepaalde klanten, zodat die meer inzicht kregen over bijvoorbeeld producten op het gebied isolering. Dat is voor de bedrijven die we bellen ook handig, want die kunnen zo hun mening geven en hebben dus ook invloed. Dus ik zou het niet zielig willen noemen en je hoeft niet te dwingen, als ze het écht niet willen meewerken, dan is daar niets tegen te doen.

    [Reply]

  22. Hahaha! Jij was zeker zo debiel om twee shifts achter elkaar te doen of dat niet :b? Ik denk dat je echte telefoonstem de laatste is. -grapje :p-

    [Reply]

    Laura denkt Reply:

    Nee, want ik zat nog in mijn proefperiode en dan mocht dat gelukkig nog niet :P Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen hoe het zou zijn. Ennnn you’re right, dat is mijn echte telefoonstem :P

    [Reply]

  23. Dat zou echt niets voor mij zijn!

    [Reply]

  24. Erg intellegent ja (ik hoop dat dat een grapje was Laura).

    De ‘meneer’ in het fragment heeft een opvallend hoge stem trouwens.. ;)

    [Reply]

    Laura denkt Reply:

    Dat hoop ik ook ja ;)

    [Reply]

  25. Ik vond het zeer vermakelijk om te horen. Best grappig dat ‘gerda’ een mannenstem heeft en ‘meneer blabla’ een vrouwenstem.

    [Reply]

    Laura denkt Reply:

    Haha daar ben ik blij mee dat je het leuk vond om te horen!

    [Reply]

  26. Ik zou het nooit willen doen. Vrienden van mij hebben het wel overwogen, maar niet gedaan volgens mij.

    [Reply]

  27. Anoniem blijven? Jeetje, soms wilde ik dat ik dat op mijn werk ook mocht verdorie.

    [Reply]

  28. “Wanneej kan ik u dan turug belluh?”
    Geniaal.

    [Reply]

  29. Twee weken is nog wel te doen, kan me voorstellen dat langer niet heel chill was geweest!

    [Reply]

  30. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar helemaal gek van werd!

    [Reply]

  31. Dit is ook zo niet mijn ding!

    [Reply]

  32. Lijkt me niks voor mij, ik zoek ook wat meer uitdaging! Misschien verdiend het wel goed :)

    [Reply]

  33. Een blog met een geluidsfragment! Dat ik daar nog niet aan gedacht heb! Leuk!
    Het klopt inderdaad dat je het hoort aan iemands stem als hij glimlachend praat en ik vind het nog steeds eigenaardig :D

    [Reply]

  34. In de drie shifts die ik bij een callcenter heb gewerkt was ik Annet van der Broek. Iedereen was daar Annet van der Broek. Er werkten voornamelijk Marokkaanse meisjes, wat ook aan hun accent te horen was, maar toch heetten ze Annet van der Broek. Nadat ik een keer een ochtendshift had en een vrouw uit bed had gebeld ben ik gegaan. Dan maar minimumloon.

    [Reply]

  35. Ik heb dat in 2003 ook nog een paar weken gedaan, vlak voor mijn eindexamen omdat we toen zoveel vrij hadden. Ik kon het daarna echter niet meer volhouden, want wat je zegt, je geest gaat er behoorlijk dood van. Maar het geld is dan toch wel weer fijn.

    [Reply]

  36. Een beetje een waardeloze comment, maar dit was echt heel erg grappig ! :D

    [Reply]

    Laura denkt Reply:

    Haha nee joh, dat vind ik juist heel leuk om te horen :D

    [Reply]

  37. Ik heb t een jaar gedaan als bijbaan. Maar ik was er niet goed in, het was echt te saai en ontzettend vervelend!

    [Reply]

  38. dat voorbeeld gesprek maakt het helemaal af!

    [Reply]

  39. :o moest je serieus een naam verzinnen??

    [Reply]

    Laura denkt Reply:

    Yes!

    [Reply]

  40. Dat lijkt me echt een geweldig baantje. Nee ik lieg, alleen al het feit dat je je hersenen niet gebruikt, brr… Als ene Linda van Veen mij zou bellen, zal ik maar meteen beginnen met een filosofisch gesprek, even pauze kan vast geen kwaad :D

    [Reply]

  41. Trackbacks

Leave a Reply